25 augusti 2011

Uppdatering söndag

Tänk vad mycket det blir att berätta, när man inte uppdaterar var dag. Jag gör det i olika inlägg. I söndags tog maken o jag oss till Borås på Augustifest  eller slöjd- och spelmansfest i Ramnaparken vid Borås museum, mest för att få träffa Ann och Anna-Stina, systern till min spinnrock som jag för att hedra min mors 100-årsdag i fredags, har döpt till Viola.

Ann är en mycket varm o generös person som delar med sig av sin mångåriga erfarenhet av spinning, kardning, kamning och intressantast för mig just nu: av gamla spinnrockar. Hon skickade med mig spinnrockstråd. Det har även Christina gjort, en annan van spinnerska och ägare av många rockar. Bägge fick jag kontakt med via online-stick-cafégruppen på Facebook.

Och visst var de syskon, men Viola är nog mer använd och sliten än Anna-Stina.
Visst är de systrar. Här börjar Ann klä av Anna-Stina lite bling som hon
har på sin fina nystkrona, separat fynd på en loppis.
Ann fortsätter avklädningen 
Nu är hon avklädd.
Här står Anna-Stina i all sin härlighet, så som hon blev skapad.
Av vem? Någon i Oravais? 1951?
 Kolla in extrarullarna som Ann håller i! Hon
demonstrerade vad som krävdes av extraspolar
(jag har bara en) för att använda dem på Viola 
Denna rock, nr 24? fyndade Ann samma dag, vad jag förstod.
25 kr och i "mint condition"
Jag köpte handspunnet garn av Ann, Penny, en tvättad o
en otvättad härva. På köpet fick jag okardad ull. Allt är
här tvättat ojag har provkardat lite av ullen.
Av en annan spinnerska köpte jag oxå garn. Agneta Jonsson stod det på etiketterna, men är inte säker på om det var hon själv som sålde sitt garn.
Dels handspunnen, handfärgad angora 70%, ull 30 %. Mjuuukt!
dels maskinspunnen angora-ullmix med samma blandning.
Det lila är entrådigt och det ljusblå tvåtrådigt.
Tålmodig make inväntar mina slöjdnöjen


Promenad till centrum o sen lunch på Jensens Bøfhus före återfärd på dubbeldäckarbussen hem till Götet igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar