12 augusti 2011

Färgning och sjalar

Färgade mer garn i går kväll som fick svalna över natten. Ville ha det gröna tretrådiga ullgarnet både melerat inom härvan och lite olika nyanser mellan härvorna. Lyckades inte så bra. Ska randas med annat (blått, lila?) i nån tröja/kofta. Så det får gärna variera lite i färg. Blir mer levande så.


Det blev även en härva tvåtrådigt ullgarn, en härva av Tedman & Kvists Delicious tweed som var gråbeige,  en härva av redgarn-kapet jag gjorde igår och en lång härva ofärgat Opal-sockgarn - allt för att utnyttja färgen. Opalgarnet blev kanske inte så snyggt. Eftersom det är superwash sög det i alla fall upp färgrester bra.

tvåtrådigt ullgarn
Delicious tweed
Redgarn
Opal sockgarn
Har nystat om de nystan av Puddel (1.5 hg) och sockgarn som jag färgade i nystanen i förrgår. Vet en liten person som kommer att gilla rosa Puddel. Det ena nystanet sock blev mörkast utanpå o ljusare inuti (här nystat omvänt) - ngt som ger mersmak att prova. Jag har gjort det förr, men tror jag vet hur jag ska göra nu för att få önskat resultat. Mer experimenterade alltså.

Efter sen frukost tog jag ut min Gratitude på altanen och kom några löv till innan det var dags för träning.
Det går ganska långsamt m.a.o. Att jag sedan fått clue nr 3 av Wesatknits MysteryKal, är lite stressande eftersom det lär vara mycket att sticka denna gång. Stressande för att jag nog inte får sticka mycket förrän på onsdag. Ska läsa en massa istället.
 Men efter lunch på altanen tog jag ut den igen och ökade den med fem löv samtidigt som vi med andan i halsen kollade på sotarna tvärs över gatan. "Det kittlar i fotsulorna" sa maken som knappt vågade titta. Vi bor högst upp på 4e våningen och sotarna befann sig än högre upp.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar