7 augusti 2011

Ditt o datt

I torsdags började jag även på den andra mysteriesjalen i Drops Alpaca. Men lika ojämnt blev det denna gång. Jag får lära mig intarsia ordentligt, men med bättre garn. Alpacka glider så. Började oxå med en snabbkofta i garn med tre trådar: silke, ull och bomull/viscose, som jag nystat samman nån gång 2005. Jag hoppas bli klar med den ikväll eller i morron.
Igår gick jag efter torghandel till Holmens marknad bakom Centralen i Göteborg. De är väl så där, men billiga på textil. Här är vad jag fann:
Fler bilder finns här, där du oxå kan se lite uppdatering på hur jag brottas med att få ordning på mina garner o tyger.
Det var andra gången jag fick tag på finnväv på Holmens. Den förra är en klassisk svart/vit som finns på omslag till en bok om just finnväv, med jungfrur. Den kostade 10 kr. Man vet visst inte vad man säljer där. Denna fina "häst" i brunt o turkos gav jag 35 för. Två oanvända, broderade remsor med äpplen på linneväv (till brickband?) 10 kr. Två paket oanvända virkade spetsar à 20 kr styck. Blankt brodergarn (pärlgarn?) och lingarn à 10 kr/påsen. Två påsar bomullsgarn a 5 kr och en påse med Cottolin resp vävgarn i bomull för 30 kr.
Därtill en dress med lång kjol i lammull och tröja i lammull, angora, nylon för sammanlagt 50 kr. Har repat upp bakstycket och en del av ärmarna på tröjan. Tänkte färga o kapa långkjolen till kort kjol o bålen (evt bara till bålen) på en väst (tröja om jag repar upp garn på kjolen) som jag stickar i med det upprepade som färgas till olika färger. Det är lika tunt som garnet till bohuströjor. Om jag tar kjolen till bål, slipper jag transportsträckor och får leka med det roliga oket. Får se!?!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar