11 augusti 2011

Saron-loppis

Kön före insläpp till Saronkyrkans second hand var om möjligt ännu längre än gårdagens hos Reningsborg. Väldigt trångt, men kul och det är så trevligt att Go-fika när man gjort sina evt fynd. De hade halva priset på alla kläder, skor o skärp. Men jag köpte bara en nästan oanvänd Straven kofta i dalablått o 100 % ull. Snygg, klassisk m V-ringning o fickor, men jag kommer evt att upcykla den lite. Gick som vanligt fram till garnhyllan och blev förvånad över små påsar som hade bl a mångfärgat garn som såg ut som mitt, tills jag kom på att det var det, sånt jag skänkt i våras/försomras. Efter en stund var det borta, vilket gladde mig. Av textila fynd blev det bara snygga färdigsydda gardiner till makens sovrum o mitt arbetsrum. Skönt att slippa sy själv. Av tyger blev det en bit gul hobbyfilt till barnbarnet Eira att leka med när hon kommer till farmorulla. I övrig kom jag på när jag fikade - i närheten av väskorna - att kolla dem. Har haft sån glädje av en jag köpt till min busstickning. Fann en massa fräscha, uppenbart oanvända eller helt nya små-påsar med dragsko, väskor eller necessärer för priser mellan 3-10 kr. De kommer att rymma Knit-pro, den blanka gröna, helt nya längst fram, med massor av fack; bussticken, WIPs och UFOn. Påsarna med dragsko blir garnhus så att nystanet inte far omkring.
 På väg till färjan över älven hem brukar jag kolla Myrorna vid Järntorget, så och idag. I Garnlådan låg en trasselhög med tunt garn. Jag lösgjorde andra garner som nästlat sig in i det, tog det under armen och frågade vad det kostade: 75 kr. Bad även om tändstickor eller tändare för att kolla fiberinnehåll. Hoppades på redgarn, men det luktade inte ull. Tänddon fanns inte. Vågade inte bära hem massor av akryl. När jag kom ut på gatan hade jag med mig en bit garn, hade tänkt kolla hemme, men det fanns ju en tobaksaffär intill och jag fick fina tändstickor med blått svavel. Det VAR ull, inte en tillstymmelse till plast. Alltså gick jag in igen, tog trasselhärvan o bar hem i en av kassarna jag köpte på Saron. I väntan på Färjan till Slottsberget lyckades jag försiktigt lösgöra 9 härvor, skaka ut dem och göra dem till individer. De andra ska nog gå att reda ut oxå. 1.5 kg supertunt, mjukt ofärgat ullgarn, troligen redgarn. Kan man tvinna det på sin slända? Vad stickar man av så tunt garn?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar