11 augusti 2011

Loppis, snabbkoftan och Gratitude påbörjad

Var på Reningsborgs loppis i Västra Frölunda igår, och ska till Saronkyrkans idag. 

 Kön var minst 200 meter lång, 10 minuter för insläpp. Åkte via Frölunda torg som hade halva reapriset och upp till 70 % rea i massor av affärer, men inget lockade. Loppis är mycket roligare. Här är gårdagens skörd. Två långa löpare i ull, en fin kudde, massor a stickade spetsdukar och två stickade remsor, typ kragar, lite garn, gardiner typ indiskt bomullstyg till min sovkammare i lagom längd. Även om allt ser fräscht ut, får det sig en omgång i tvättmaskinen. Även Yvonne Hirdmans bok om Alva Myrdal, Det tänkande hjärtat, som ju inte kom för så länge sen.. Om någon undrar varför jag köper vävar, dukar o broderier, så får ni se framöver, när jag får tid att leka med mina sy och filtmaskiner.



Här en bild på den blockade snabbkoftan i tre trådar (Drops silke, ull bomull/viskos) som blev klar i tisdags. Har min Nefertiti-tunika inunder, som har nästan samma färger. Bättre med något som kontrasterar. Och bättre med en borttränad mage. Stickande o god mat i sommar har lagt på mig 5 onödiga kilon. Knappar i cernit som jag gjorde 2004.

 

När jag kom hem igår kom jag äntligen igång med min Gratitude, som jag så suktat efter. Före en som sällan stickar spets var det något av en prövning till dess att Lisa gav mig puffar i rätt riktning. Undrar om jag stickar med för tunna stickor (3) eller om mönstret syns bättre sen när det blockas?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar