2 augusti 2011

"The Tomten Jacket" klar

Fick ju Elizabeth Zimmermann's nya bok Knit one, Knit all förra veckan och blev inspirerad av flera av hennes postumt publicerade rätstickningsprojekt, flera vuxenjackor och tröjor t ex. Men det projekt jag började på i torsdags var ett som publicerats i tre av hennes tidigare böcker: The Tomten Jacket. Tänkt till Eira. Den blev just klar med applicerad I-cord runt om kanterna (utom ärmarna) till Miss Marple.



Jag la upp 144 maskor i garn av typen 24m/10 cm. Är lite rädd att den ska vara för smal och/eller för kort i ärmarna. Nåja, de går ju att förlänga. Sen hade jag tänkt att sticka "after thought pockets", men jag ingen lust förrän jag provat och ser om den passar öh. Ska nu blockas så att den blir lite jämnare.

Blötte o centrifugerade den. Töjde lite på ärmarna. Här torkar den i kvällssolen. Nästan torr redan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar