22 november 2011

Rutiga Puro-vantar

Jag undrade i förra inlägget om mina resterande 31 gram av färgställning Skymning i Purogarnet skulle räcka som kontrastgarn i ett par vantar. Jag delade det i två små nystan på 15 resp 16 gram och valde ett ljuslila garn att fylla på med. Tyvärr låg färgerna i de två färgställningarna (huvudfärg: Plommonträd) väldigt nära varann intill mudden. Kunde ha planerat bättre med huvudgarnet. La upp 44 maskor eftersom de enfärgade hade 48 och känns lite väl stora till mig. Men jag räknade ju inte med att flerfärgsstickning drar ihop det hela. De var löjligt smala när de var klara. Men med blockning blev de perfekta på min rätt smala hand. De är redan mina favoritvantar. Purogarnet är så mjukt. Stickar dessutom med ganska tunna fyrkantiga stickor: 3,5. Det gör att vantarna är härligt täta. Det blåser inte igenom.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar