23 november 2011

Prinsesstårtevantar

På det trevliga stickcaféet hos Lohrs pocket i lördags köpte jag äntligen Tant Koftas mönster på Kofta uppifrån och ner och till Vantar som en prinsesstårta. Men jag lyckades för en gångs skull avhålla mig från att köpa av hennes fina garner. Har ju rätt mycket själv.
Blev klar i måndags med ett par små vantar. Det naturvita fanns i hyllorna, Kinna textils Uwe-garn, tretrådigt ullgarn. Naturligtvis inte lika mjukt som jag antar att Heaven's hand är, som Tant Kofta hade i sitt kit. Men det har exakt samma tjocklek: tretrådigt ullgarn 200 m/100 gram. En del hade jag, färgat grönt i somras. Fodrade dem med en innervantar i angora. Rosa garn till rosen fanns inte i rätt marsipanfärg eller tjocklek. Så i morse färgade jag snabbt lite grann av det naturfärgade i cerise-rosa syrafärg och slängde även i en loppis-rest som hade samma tjocklek för att suga upp all färg. Den sista blev ljusare och mest marsipanlik. Fick även införskaffa knapphålsresår. Så under kvällens finstämda film The Straight story, blev vantarna helt klara.

2 kommentarer: