1 november 2011

Alabama stich book

Igår fick jag via amazon (billigast därifrån) en helt underbar bok, både vad gäller inbindning, historier och gör-det-själv-innehåll: Alabama Stich Book: Projects and Stories Celebrating Hand-Sewing, Quilting and Embroidery for Contemporary Sustainable Style. Den har nästan allt vad jag önskar av en hållbar och inspirerande bok om handarbete.
Den handlar dels om hur designern Natalie Chanin byggde upp sin uppmärksammade verksamhet, Alabama Chanin (se även Alabama Studio Style) i bomullsfältens Florence Alabama, med en massa handarbetande kvinnor, på basis av vad hon lärt om handsömnad från modern, mormodern och mostrar. Den innehåller
"Projects and Stories Celebrating Hand-Sewing, Quilting and Embroidery for Contemporary Sustainable Style Alabama Stitch Book brings us a collection of projects and stories from her clothing and lifestyle company, Alabama Chanin, known for the cutting-edge twist it puts on tried-and-true sewing, quilting, and embroidery techniques, applied mostly by hand to recycled cotton jersey."
Vackert inbunden med tygrygg.
Rooster shirt
Några grundmönster att använda på T-shirt eller ny trikå.
Reverse appliqué corset och en stencil. Fler finns på hemsidan
Jag kommer nog att skaffa även Alabama Studio Style. På hemsidan finns en del kits, som jag inte tänker köpa, men de ger fina idéer. Flickr har en grupp som utgår från Alabama Stich Book. Och på Pinterest är intresset även stort för denna form av mode.

1 kommentar:

  1. Den där boken såg väldigt intressant ut. Jag skickar efter därifrån ibland. Det går snabbt och det är billigt. Kan det bli bättre.

    SvaraRadera