2 november 2011

Hamsterlycka

Jag är en hamster, precis som min mor var en gång, spara o ta tillvara kan vara en dygd, men det kan gå till övermått som i mitt fall. Hamstrandet ger endorfinkickar. Igår köpte jag i Tygaffären lite tyg, silke i nät att färga, ett vaxduksliknande lintyg till tygdecoupage och ett skirt syntetiskt mörkt, mångfärgat tyg att sy en klänning som kräver en foderklänning inunder. Bilder kommer när jag gjort ngt av dem.
På en loppis nära mig gjorde jag dagens fynd, ca 14 m (130 cm brett) medlöpartyg för 40 kr samt ett 60 x 2.30 cm gråbeige tyg som känns som lin, men kan vara kraftig bomull (ingen polyester dock efter brännprov) för 5 kr. Har inte sett medlöpartyg sedan 70-talet då jag sydde klänningar o vadderade jackor o byxor i det. Väldigt vackra. Tyvärr finns inga bilder kvar. Nu tänkte jag ha dem till quiltning och evt något plagg. Det smala gråbeiga, stadiga tyget borde vara utmärkt till tygdecoupage, t ex till väskor. Därtill 5 m spets för 30 kr och två rejäla lådor med broderigarn för 45 kr.

Material? Känns som mangelduk
När jag kom hem hade mitt nya Mini Mochi garn från Vinterverkstan kommit - snabb leverans. De ljusa tänkte jag ha till något liknande dessa strumpor stickade av Ann Myhre, med mönster av Erica Grønntun som man enligt hennes hemsida får vänta på.

2 kommentarer:

  1. Oj vilket kap du gjorde! Loppis är roligt!

    SvaraRadera
  2. Sån trevlig historia om din väv debut! Inte konstigt alls att du kan så mycket när du började som så ung!

    SvaraRadera