31 juli 2011

Uppdatering 7, Nefertiti III blev en tunika.

Sip o Knit i solen den 1 juli hade jag just påbörjat Nefertiti II. Mitt emot mig satt Kristina Selhammer, som under kvällen blev klar med en sjal som bl a hade ett garn som såg ut som guld, betydligt mer än mitt Colinette. Jag rusade iväg till Daisy Design intill och hamstrade Drops Cotton/Viscose i "guld", rött och "brons". (De heter inte så men ser ut så) för senare Nefertiti-tester. Senare har jag kompletterat med alla färger i det garnet. Juli var ju en 30% rabatt-månad för sommargarner.

Dagen efter Nefertiti II började jag på Nefertiti III, även denna gång tänkte jag top, först och tunika sen, när jag såg att garnet nog kunde räcka till mer än en top. Det var 8 nystan Vöslauer Wolle Shiny (utgånget, finns inte ens på ravlery) som jag hittade i min stash, inköpt på loppis (Vinden) i Alingsås nån gång 2007. En par dagar innan hade jag börjat på en Svart-vit OK-top, men inväntade mer garn från Tiinas garn. Den blev färdig efter denna Nefertiti som jag tog med migYogastudions Yoga-retreat för kvinnor 21-24 Juli och fick klar 26 juli.

Lika förtjust som jag blev i Cotton-viscose, lika mycket gillade jag det turkosa Vöslauer Wolle som ju inte alls är ull, utan bomull och viskos det med. Färgerna ihop blev en fröjd att jobba med. Innan jag hamstrat mer Cotton-Vicose hade jag även plockat fram lite annat blankt garn: Lana Grossa Rotonda Print i cerise, rött, ljusblått och blå, lila, gröna toner.



Här kommer någon slags principbeskrivning (reviderad 1 augusti) eftersom en del på On-line-stick-cafe-eventen på Facebook efterlyst mönster på mina Nefertiti-tester. Det är inte ett regelrätt mönster med specificering för olika storlekar, utan en berättelse om hur jag gjorde just denna. Som Elizabeth Zimmermann brukar säga "use your brains!" 





Nefertiti III

Eftersom Nefertiti III är senast stickad av mina Nefertiti-tester är den nog lättast att beskriva. Du kan se de andra på nedan oxå postade 31 juli 2011. Som för dem gäller för denna: 
  • Stickning uppifrån och ner
  • Masktäthetsprov – viktigt! Gärna på Ett litet Ok-parti
  • Måttagning: runt halsen, ärmhålet, bysten (lägg till den rörelsevidd du vill ha!)
  • Provning under hand genom att sticka in en extra rundsticka (öka resp. minska vid behov) 

    Jag använde:
    •   Vöslauer Wolle Shiny. 8 nystan à 50 gr, sammanlagt 760 m. Garnet är utgånget, finns inte ens i databasen på Ravlery.
    • Drops Cotton-viscose. 1,3 nystan à 5o gr av färgen senap, nr 7, bara lite av färgerna: röd nr 5, mossgrön nr 10, sjögrön nr 12, kakigrön nr 11, lavendel nr 13, denim nr 22, kastanj nr 26, ljus rosa nr 28
    • Lana Grossa Rotonda Print i två färgställningar: cerise, rött, ljusblått och blå, lila, gröna toner.  Ersätta gärna med valfria färger (t ex koboltblå och lila eller cerise) i Drops Cotton-viscose, eftersom Rotonda Print är tunnare och i polyester.
    • Rundstickor nr 3, kortast först, bytte till längre när oket krävde. Två rundstickor till ärmhålen om du gör som jag. Annars kan du spara maskorna från oket som ska bli ärmhål/ärmar på garnändar.



    Så här gjorde jag
    Började med att mäta hur vid jag ville ha den i halsen: ganska vid eftersom denna var tänkt att bli en sommartop.

    Multiplicerade masktätheten per 10 cm med halsmåttet/10

    På en 60 cm rundsticka la jag upp 176 maskor i Cotton-Viscose, senap, hädanefter  kallar jag det "guld" (har ca 42 i storlek).

    Varv 1: Stickas med räta maskor i guld
    Varv 2: Avigt i guld
    Varv 3: *tre räta m i Rotonda print, lyft en m. med garnet bakom* Upprepa varvet ut.
    Varv 4: *tre aviga m i Rotonda print, lyft en m. med garnet bakom* Upprepa varvet ut.
    Varv 5: Ett varv räta m i guld
    Varv 6: *fyra räta m i Rotonda print (dvs öka en maska i varje sektion mellan de lyfta maskorna), lyft en m. med garnet bakom* Upprepa varvet ut.
    Varv 6: *fyra aviga m i Rotonda print, lyft en m. (guldmaskan som lyftes varvet innan) med garnet bakom* Upprepa varvet ut.
    Varv 7: Ett varv räta m i guld
    Varv 8: Ett varv aviga m i guld utom de tidigare "lyfta" m som stickas räta
    Varv 9: *fyra räta m i Cotton-Viscose röd, lyft guldmaskan med garnet bakom* Upprepa varvet ut.
    Varv 10: *fyra aviga m i Cotton-Viscose röd, lyft guldmaskan med garnet bakom* Upprepa varvet ut.
    Varv 11: Ett varv räta m i guld
    Varv 12: *fyra räta m i Cotton-Viscose mossgrön, lyft guldmaskan med garnet bakom* Upprepa varvet ut.
    Varv 13 *fyra aviga m i Cotton-Viscose mossgrön, lyft guldmaskan med garnet bakom* Upprepa varvet ut.
    Varv 14: Ett varv räta m i guld
    Varv 15: Ett varv aviga m i guld utom de tidigare "lyfta" m som stickas räta
    Varv 16: *fyra räta m i Cotton-Viscose sjögrön, lyft guldmaskan med garnet bakom* Upprepa varvet ut.
    Varv 17 *fyra aviga m i Cotton-Viscose sjögrön, lyft guldmaskan med garnet bakom* Upprepa varvet ut.
    Varv 18 -19, Upprepa varv 16- 17 (Ja, det är fyra varv sjögrönt utan guld emellan! Du kan sticka ett enkelt rätt guldvarv om du vill mellan två sjögröna ”ribbor”)
    Varv 20-21. Upprepa varv 14-15
    Varv 22-23: *Fyra räta m i Cotton-Viscose kakigrön, lyft guldmaskan med garnet bakom* Upprepa varvet ut.
    Varv 10: *Fyra aviga m i Cotton-Viscose kakigrön, lyft guldmaskan med garnet bakom* Upprepa varvet ut.
    Varv 23-24. Upprepa varv 14-15
    Varv 25: *Fem räta m i  Cotton-Viscose lavendel, (dvs öka en maska i var sektion), lyft en m. med garnet bakom* Upprepa varvet ut.
    Varv 26: *Fem aviga m i  Cotton-Viscose lavendel, (dvs öka en maska i var sektion), lyft en m. med garnet bakom* Upprepa varvet ut.
    Varv 27-28: Upprepa varv 25-26
    Varv 28-29: Upprepa varv 14-15
    Varv 30: *Fem räta m i  Cotton-Viscose denim, lyft en m. med garnet bakom* Upprepa varvet ut.
    Varv 31: *Fem aviga m i  Cotton-Viscose denim, lyft en m. med garnet bakom* Upprepa varvet ut.
    Varv 32: Ett varv räta m i guld (du kan skymta ett varv räta i rostfärg här oxå, men det var inte meningen)
    Varv 33: *Fem räta m i  Cotton-Viscose kastanj, lyft en m. med garnet bakom* Upprepa varvet ut.
    Varv 34: *Fem avig m i  Cotton-Viscose kastanj, lyft en m. med garnet bakom* Upprepa varvet ut.
    Varv 35: Ett varv räta m i guld
    Varv 36:  *Fem räta m i  Cotton-Viscose ljus rosa, lyft en m. med garnet bakom* Upprepa varvet ut. (skulle utesluta nu, när jag ser resultatet och kanske valt koboltblått eller lila, som jag inte hade då)
    Varv 37 *Fem aviga m i  Cotton-Viscose ljus rosa, lyft en m. med garnet bakom* Upprepa varvet ut.
    Varv 38-39: Upprepa varv 14-25
    Varv 40: *Sex räta m i Rotonda print (dvs öka en maska i var sektion), lyft en m. med garnet bakom* Upprepa varvet ut.
    Varv 41: *Sex aviga m i Rotonda print, lyft en m. med garnet bakom* Upprepa varvet ut.
    Varv 42-43, Upprepa varv 40-41.
    Varv 44: Ett varv räta i guld
    Varv 45: Ett varv aviga i Guld
    Oket i Cotton-Viscose mm klart. Visst var det kul!



    Dags att dela för ärmhål och bål
    I mitt fall sattes 58 maskor på korta rundstickor (kan sättas på tråd) för vardera ärmhåla (sätt en gummisnodd runt ändarna). Stickade 66 maskor för vardera mitt fram och mitt bak och ökade samtidigt till den vidd jag ville ha. Minns inte hur många maskor.

    Nu är det dags att mäta hur vid du vill ha den över bysten, lägg evt till lite rörelsevidd och multiplicera centimetrarna med din masktäthet (antal maskor på 10 cm) Räkna med att du ska lägga upp 10-12 maskor under vardera ärmhål. Jag ville ha denna lite bussarong-artad framtill och ökade fler maskor på fram- än på bakstycket.

    Sticka förkortade varv från vardera ärmhål på både bak- o framstycke, 5 maskor längre för var vändning, nästan (men inte helt) tills du når mitten på stycket, i alla fall så många gånger att du får en fin rak linje, medan oket förblir runt. Den är gången ökade jag inte vid ärmhålen (då jag ökade rätt mycket efter oket) utan la bara upp bryggan på 10-12 maskor mellan fram- och bakstycke.

    Denna gång tog jag inte in heller in för midjan, och ökade vidden till en A-form vartefter provningar, så där var 20e eller var 30 m var 10e cm.



    När det turkosa garnet tog slut blev det en bård nertill:
    Varv 1 – 2 Guld varv 14-15 som på oket
    Varv 3-4  Rött i ett rätt o ett avigt varv med 4 m + en lyft i guld
    Varv 5 Ett varv räta m i guld
    Varv 6-7 Rött i ett rätt o ett avigt varv med 4 m + en lyft i guld
    Varv 8-9 Guld varv 14-15 som på oket
    Varv 9-10 Sjögrönt i ett rätt o ett avigt varv med 4 m + en lyft i guld
    Varv 11. Ett varv räta m i guld
    Varv 12-13 Sjögrönt i ett rätt o ett avigt varv med 4 m + en lyft i guld
    Varv 14. Guld varv 14-15 som på oket
    Varv 15-16. Lavendel i ett rätt o ett avigt varv med 4 m + en lyft i guld
    Varv
    17. Ett varv räta m i guld
    Varv 18-19. Lavendel i ett rätt o ett avigt varv med 4 m + en lyft i guld
    Varv
    20-21. Guld varv 14-15 som på oket

    Maska av i guld

    Virka i Guld kring ärmhålen så att de passar dig!

    Idag skulle jag ha stickat oket lika enkelt som bården nertill (och med bara Drops Cotton-Viscose), förvisso med ökningar.

    Hittar du felskrivningar i "mönstret", hör av dig! Andra kommentarer mottas med tacksamhet.

    Lycka till!

    Här finns en pdf av mitt "mönster" att ladda ner.

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar