31 juli 2011

Uppdatering 6, Nefertiti II

Den rosagröna klänningen i Premium Merino fick namnet Nefertiti efter att den var klar. Det här med OK o lyfta maskor var ju superkul och Bohuströjan springer ju inte sin väg, så varför inte Googla o se om Neftertitibyster på nätet kan ge inspiration till en top?

Och visst fanns de: här, här (tolkning) och här (tolkning) bl.a. Det var i alla fall dessa tre som fick ge mig färger till nästa test. Sen finns ju Kleopatra mm.

Som förra gången kollade jag i min stash (garnlager) efter lämpliga, inte alltför tunna garner. Det är nu mycket lättare att hitta i den eftersom jag hållit på att katalogisera stashen i sommar. Slipper dra fram alla lådor. Stickfastheten får jag på webben.

Fann för bottenfärgen 7 nystan Schachenmayr Nomotta Extra Merino i blått. Ett nystan Colinette Jitterbug i färgen Vincent's apron, köpt på rea hos Strikk fick bli gammalt guld. För rött, turkos, lime o grönt plockade jag fram nystan i Karisma superwash, Järbo, Saga och Wendy Merino - alla ungefär samma tjockelk, alla reafynd. Visste inte om jag skulle ha en top med kort eller lång ärm. 


Men när jag kommit igång blev det klart att det fick bli en kort ärm (ibland har jag lust att ta bort den oxå) och kanske tunika, då bottengarnet var mycket drygt. Det blev faktiskt en klänning. Jag började på den dagen efter Min första ok-klänning blivit klar och hade Ok-stycket med mig på på AW sip och knit den 1 juli dokumenterat av arrangören Malin Bergsten på hennes blog, Bland nystan och papper. Så här långt hann jag då:
Det är svårt att beskriva hur jag gjorde oket annat än att jag stickade provlapp, mätte hur vid ringning jag ville ha och stickade lyfta maskor och ökade efterhand jag provade. Eftersom jag lite grann ville följa mina förlagor så fick det blir lite spontant med lyftandet och ökandet. Om du jämför med Nefteriti I så blir här fler, synliga tvärränder i "guld". det betyder ett rätt varv i guld och nästa avigt i guld. I det röda fältet göms tvärvarv i guld, dvs ett varv rätt i guld mellan de röda. Jag stickar nästan alltid ett varv rätt och ett varv avigt när jag byter färg. Då slipper man se föregående färg i den nya färgen. Ibland har jag stickat fyra varv av en färg innan jag stickat ett gömt stödvarv i guld.

När oket var klart stickade jag tre-fyra varv blått och ökade samtidigt ett antal maskor framtill och baktill. Tyvärr syns det. Borde ha stickat dem i bakre maskbågen el dyl. Prova innan du ökar. Mät och försök räkna ut hur många maskor du vill ha runt bålen, mätt under ärmarna. Fördela maskor för ärmarna, fram och bakstyckena. Sätt ärm-maskorna på tråd, eller som jag på korta rundstickor och gör klart ärmhålen eller ärmarna när du hunnit en bit på bålen. Sedan korta varv på fram- och bakstyckena från ärmhålen räknat till nästan mitt fram, eller så att varvet blir rakt och oket runt. Öka samtidigt en maska vartannat varv vid ärmhålen. En par extra varv på bakstycket. Några extra maskor nertill på ärmhålen och du kan sticka runt igen. Minska vid midjan om du vill och öka så mycket du vill på kjolen.
Klänningen blev klar efter en dryg vecka. Här blockas den och maskorna blir jämnare. Ärmarna känns lite som vingar. Men den är ljuvlig att ha på och kan nog funka med långärmade t-shirts eller polotröjor i vinter. ???

 Jag stickade tills det blå garnet nästan tog slut och gjorde en lite enklare avslutning än okets och den på Nefteriti I


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar