20 juli 2011

Mer färgat

Garnet som tog 8 timmar av mitt liv i söndags. Färgat utifrån en pdf: Amazing gradients från Three Irish girls med Zenits syrafärger: röd (1/8-dels tsk), burgund, lila, mörkblå. Garnet, beigefärgat Novita Luxus Wind i 80 % ull och 20 % silke från Tiinas garn är helt underbart, mjukt och fluffigt. Men i blött tillstånd blir det tunt och superhalkigt, trasslar gärna till sig. Jag ska prova färgningssättet med svenskullgarn, det tror jag går bättre.

 Ca 350 gram ull/alpacka/silke-blandning från kon i en färgställning Camel/Jade. Överfärgad med Zenits syrafärger i gult o turkos.
 En härva silkebouclé som jag färgat tidigare fick en överfärgning med  Zenits syrafärg turkos.

Rosa-vit Lammull (84 %) Tussah silke (16 %) från kon överfärgad i cerisa/röda toner, Zenits syrafärger: brilliantröd, röd

Rosa-vit Lammull (84 %) Tussah silke (16 %) från kon  överfärgad i cerisa/oragna/röda toner, Zenits syrafärger: Brilliantröd, brillinatgul, röd.

Brunaktig Lammull (84 %) Tussah silke (16 %) från kon  i röda/rostfärgade toner, Zenits syrafärger: röd, gul, brillinatröd.

Ca 8 hg Vit Premium merino (liknar Koigu) färgad med Zenits syrafärger: brilliantgul, turkos. Jag lät med flit härvorna få olika styrkor. Jag älskar detta garn. Har stickat en klänning av det och håller på med en sjal i rosagrönt, mest ljusgrönt, se bilden från 18 juli.
Denna lille parvel inspirerade mig till färgsättning av ett garn som jag härvat samman av två trådar, en tråd blekgul Cashmere/Merino från kon (Colourmart på ebay) och en tråd Drops Alpacka. Jag har gjort sånt förr och stickade en Picovoli av det.
Resultatet blev inte som förebilden. Zenits syrafärger: Brilliantgul, turkos, brilliantröd och svart. Tyvärr försvann mycket av det limegulgröna som av det svarta blev mossgrönt. Men det är det som är tjusningen. Man vet inte resultatet förrän det är klart. Härvorna torkar nu. Färgerna är mer intensiva i verkligheten. Får nog sätta på solfilter på kameran.
Så här såg det ut när jag färgade det svarta som skulle ha blivit gråsvart. En stor glasform står bredvid 10-literskastrullen. Jag har en glaskeramikhäll i tvättrummet som vi lät sätta in när vi flyttade in 2008. I skåpet ovanför står syra- reaktiv och batikfärger mm.
Torra
5 hg Novitas Luxus Wind (80 % ull, 20 % silke) färgat i kastrull med Zenits syrafärger: Brilliantröd, röd och lila.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar