31 juli 2011

Uppdatering 3. Började på Vildäpplet 16 maj

Dagen efter att min Looking glass sweater var klar tog jag äntligen tag i mitt Bohus-tröje-kit Vildäpplet som jag köpt på Bohusläns museum förra hösten i samband med en utställning av Bohusstickning.

Jag äger boken Poems of Colour där flera Bohus-mönster finns på engelska och jag har ett Bohus-UFO i någon av mina stickkorgar.

Kiten är dyra, men garnet som är mycket tunt är helt ljuvligt och går inte att köpa separat. Jag har inhandlat lite Rheuma Thermal Wolle som har rätt tjocklek för framtida Bohusövningar.



Oket var fantastiskt roligt att sticka trots det tunna garnet. Det händer något nytt varje varv. Ibland kan det vara jobbigt med tre färger på samma varv. En del maskor stickas avigt så mönstret får en fin struktur. Jag hade hunnit något längre än så här när det bara är gröna transportsträckor när jag råkade gå förbi ett nysta Novitas Puro och jag stickade en provlapp på stående fot, men det för till nästa uppdatering

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar