31 juli 2011

Uppdatering 5, Nefertiti I

Det där med Ok gav blodad tand, Bohus som ännu är ett WIP, men kanske hinner bli ett UFO ligger tryggt i sin korg o väntar på att jag ska vilja tråksticka nån gång. Nu gick jag förbi mitt livsmedelsfärgade, rosa, cerise, ljusgröna Premium Merino-garn (samma struktur o känsla som Koigu) som jag köpt på e-bay nån gång 2007-8. Den här gången skulle det bli en top, rundstickad uppifrån-ner med lyfta maskor. Men när jag kommit en bit insåg jag att det fanns garn för en tunika eller klänning och jag valde att sticka så långt det mångfärgade garnet räckte.
 Eftersom garnet var tunt lyfte jag två ljusgröna maskor (istället för 1 maska som förut) på hela oket. Mätte hur vid urringning jag ville ha och multiplicerade med min provlapp. Runt halsen och runt ärmarna har jag inte lyft maskor utan stickat två räta (mångfärgat) och två aviga (ljusgrönt)

Efter denna ribbkant runt halsen började jag med mina lyfta maskor.
Varv 1: ett varv ljusgröna räta maskor på vilket du ökar en maska under varje mångfärgad.
Varv 2: Tre räta m i bottenf (mångf) under det två i bottenfärg i ribbkanten, lyft två ljusgröna
varv 3: Tre aviga i botten, två lyfta ljusgröna
Varv 4: ett varv ljusgrönt i rät maskor.
upprepa varv 1-4.

Öka på de ljusgröna varven (som kommer att gömma sig under avigribborna) när det känns så. Prova underhand, evt genom att sticka in en till rundsticka.

Efter oket delade jag i fyra delar: ärmhål, fram o bakstycke, lät korta rundstickor sitta kvar vid ärmhålen. Stickade jag ett antal korta varv från ärmhålen; först från ena sidan och sen andra: fem maskor i taget  tills det såg rakt ut och ökade samtidigt en maska vartannat varv vid ärmhålen. En par extra varv på bakstycket för att sänka ringningen fram. När ärmhålen kändes lagom ökade jag ett antal maskor under ärmarna och började på bålen som fick lite insvängning i midjan och successiva ökningar i kjolen.

Stickade en provlapp till för avslutningen som följde samma princip som oket men med dels vanliga ökningar som på oket och varannan gång dubbla ökningar mitt i det mångfärgade och minskningar intill de lufta gröna maskorna


Jag började på detta projekt som jag sedan kom att döpa till Nefertiti på min födelsedag, 4 juni, men blev inte klar förrän 30 juni. Fick ont i höger armbåge. Gick till sjukgymnast som konstaterade att det INTE var tennisarm (stickarm) utan någon anna slags ovanlig inflammation och gav mig några övningar. Lyckades avhålla mig från stickning i en dryg vecka. Har inte känt något sedan dess.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar