18 oktober 2011

En av fyra sjalar


När jag förra veckan letade knappformar slank jag in på Myrins textil vid Husargatan i Göteborg. De hade inga formar, men de had just fått in ett tyg i höstfärger som föll mig i smaken och som jag trodde min Baby Lock (filtmaskinen) skulle gilla. Ett stickat bouclétyg i ull/bomull/lite polyester. 149 kr metern, 150 cm brett. Köpte 1,5 meter och delade i fyra trianglar.
Det gick väldigt bra att filta fast virkade blommor från loppisdukar, band, snoddar, garn, bollfrans mm. De andra är på gång.  På denna sydde jag en rad langettstygn i överfärgat sockgarn i grönt (dvs inte ren ull här heller, med tanke på framtida tvätt), samma färg som ett organzaband, virkade en rad dubbelstolpar med det gröna och ett varv fasta maskor och en uddkant i orange, överfärgat sockgarn. Kanten intill halsen är bara filtad på maskinen så att tyget inte löper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar