27 september 2011

T-shirtlek


Fann uppdaterad "knytbatik" på en blogg via Pinterrest som ledde vidare till Stevespanglerscience. Det såg ju kul ut, men vad var Rubber Alcohol och funkade våra spritpennor eller ska det vara märket Sharpie? Finns de i Sverige? I sängen igår kväll låg jag och googlade på en översättning av "Rubber Alcohol". En del föreslår desinfektionssprit andra lösningsmedel typ aceton eller T-sprit. Det är ju ganska olika saker. Dessutom ska spriten vara 70-procentig och det lär ju vara svårt att få tag på. Och kan man verkligen hålla på med barn med sådant? På denna blogg står det "Rubbing (isopropyl) alcohol. 70-90% (I used 90%)" Oj!!!
I morse tog jag fram en T-shirt med misslyckad målning med textilpennor från Panduro runt halsen. Hade tänkt klippa sönder den, men använde den som test.  Tog en par spritpennor, två OH-pennor och några textilpennor. Det gick inte så bra, det är de mörka prickarna ungefär mittpå.
Åkte till en färghandel och de visste inte heller vad Rubber alcohol var, men jag föreslog T-sprit och på flaskan med röd Tsprit står "Etanol - isopropanol" Flampunkt vid 12 grader, så man ska nog inte stoppa in en T-spritfuktig T-shirt o torktumlaren.  Jag har torkat min och ska skölja dem med lite ättika som någon föreslår. På Claes Olsson köpte jag sedan ett set med 12 Letraset permanent twin-tip Promarker - alkoholbaserade.
De mörka prickarna och den tidigare målningen kring halsen fick föreslå design. Drog några grova streck med de nya pennorna Simulerade sedan blommor. Den var kul. Kanske lite broderi ovanpå?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar