5 mars 2011

Ägg- o annan livsmedelsfärg samt Jeaba

Snart är det påsk och då kan man köpa påskäggsfärg i tablettform på sina ställen, t ex hos Panduro. Ännu bättre är kanske att vänta tills de reas. Kolla här en väldigt instruktiv guide på hur fint man uppenbart kan färga sitt ullgarn med äggfärg! Nu finns ju även Jeaba kallvattenfärg som som konkurrerar med äggfärg, Koolaid och karamellfärg. Jag har länge försökt få tag på det, men först med syfestivalen tyx det ha kommit ut även på webben. Se här hur fint Stickmor på bloggen Pärlor och garn har använt Jeaba! Man kan köpa det via webben från UlloMera, men även från Atelje Norrgården. Jeaba verkar ju lättanvänt och bra för miljön, men i mitt tycke väldigt odrygt. Innan jag testar det gör jag nog slut på dels mitt lager av Wilton och Almond Art, en del inköpta via Kakburken. Sommaren 2007 testade jag livsmedelsfärgerna på garn i merinoull, som jag inte har tagit bilder på förrän nu. Detta är vad jag hittade i hyllorna. Annat är uppstickat och/eller bortskänkt. Kollade även mina bilder på Flickr och gjorde ett set med livsmedlesfärgat garn.
Jag testade även att använda livsmedelsfärgerna vid sk "solar dyeing", på restgarnsnystan i ull, dvs att använda solen som värmekälla. Det gick någorlunda. Nu har Panduro ungefär liknande livsmedelsfärger som borde fungera på proteinfibrer. Jag syrar med ättika eller citronsyra.
Men allra mest är jag fästad vid Zenits mycket dryga, högkoncentrerade syrafärger till ull och silke och reaktivfärger till lin och bomull som jag fortfarande har stora burkar av. Längtar till att kunna hänga ut nyfärgade garner på tork. Små mängder färgar jag i mikron, men upp till ett kilo i rostfri 10-literskastrull. Vill jag ha garnet jämnfärgat, vilket jag sällan vill, tar jag givetvis mindre garn o mer vatten.
Här en länk till något slags svar på frågor jag fick under min mest intensiva färgningsperiod.

1 kommentar:

  1. hej härliga färger, jag håller med gillar zenit bäst!

    SvaraRadera