6 mars 2011

Röda mössan klar


IMG_6006, originally uploaded by bildlek.
Jag stickade på denna mössa under torsdagens on-line-café på Facebook. Den blev klar till TVn under lördag kväll. Evt är det någon som beställt den, dvs en person som ville ha en röd mössa i just detta garn, dvs Visjö-garn från Östergötlands ullspinneri.  Jag har stickat ganska många flätmössor sedan i höstas. Du kan se dem på mitt Ravelry 

Eftersom jag får frågor om mönster på svenska kommer här igen en enkel förklaring.

Först stickar jag en remsa med räta maskor och något flätmönster (sådana mönster kan man hitta i flera böcker om stickning eller här) oberoende av garntjocklek - på korta stickor - tex strumpstickor (Här dominostickor, därför är detta en favorit för mig att ha som busstickning), här storlek 4.

Både den vita remsan i Drops Lima (som blev kanten till mössan Pamkin i februari i år) och den röda remsan i Visjö här har 22 maskor. Fyra maskor rätsticking på ena sidan om flätan och en på andra sidan.

Själva flätan: 8 maskor slätstickning, 1 maska avig, 8 maskor slätstickning. Tre varv innan första vridningen (fyra maskor med hjälpsticka bakom arbetet på höger sida, den aviga maskan, fyra maskor med hjälpsticka framför arbetet), sedan vridning vart åttånde varv. Sticka tills remsan passar runt det huvud som ska ha den. Maska av när du stickat fem varv efter en vridning. Sy ihop. Eller snyggare gör som Barbro gör på sin mössa med flätmönster, som du kan ladda ned.

Sedan plockar jag med rundsticka (nr 4) upp maskor runt kanten med en rät maska så att maskantalet kan delas med den fläta + aviga mellanmaskor man vill ha. Hur många beror på tjocklek och antal flätor. Ju fler flätor, desto mer drar det ihop sig. men den blir underbart töjbar. Här valde jag en enkel fläta över 6 maskor + 4 maskor aviga mellan. Dvs 10 maskor per rapport.

Av erfarenhet vet jag att det krävs många maskor, så jag klämde in 160 st. Kunde ha varit en rapport till eller fler maskor emellan eller bredare flätor för en mera "påsig" mössa. Ibland har jag tagit fler, ibland färre maskor och ibland andra flätor. Stickade två varv: fyra aviga, sex räta. Sedan ett vridningsvarv (tre maskor på hjälpsticka framför arbetet). Vridning vart sjätte varv (enligt principen: sticka det antal varv som det finns maskor i flätan)

Här blev det 7 vridningar innan jag tyckte det var dags att börja nedräkningen. Först en maska vartannat varv mitt i de aviga. Sedan en maska vartannat varv mitt i de flätpartierna. Ju färre maskor kvar på flätpartierna, desto tätare vridningar. Byt till strumpstickor när rundstickan blir för stor. Fortsätt som du tycker det passar så att du till slut har kvar en rät och en avig maska och stickar ihop dem i två omgångar så att du har kvar två-tre maskor på varje sticka och drar till slut igenom garnet på de du har kvar.
 Den rätstickade kanten viker automatiskt in sig när man tar på sig mössan och man den vackra flätkanten framträder.

Vill man ha ett lite mera påsigt stuk på just denna låter man den rätstickade kanten synas.






2 kommentarer:

  1. Tack så hemskt mycket för inlägget! Mössan blev urtjusig!!!
    Ann Arvidson på stickcafét

    SvaraRadera
  2. Jättefin mössa!!!

    SvaraRadera