6 mars 2011

UFOn från september 2004.


När on-line-stickcaféet frågade efter våra UFOn plockade jag fram en del, somliga mycket gamla, som den över 20 år gamla, blå västen som min man nu bär varje dag och andra mer eller mindre gamla. Lärde mig att ett WIP (work in progress ≈ pågående arbete) blir ett UFO (unfinished object ≈ oavslutat arbetet) när man inte gjort något på det på ett år. Ett FO (Finished object ≈ avslutat/färdigt arbete) känns faktiskt underbart när man som jag och en del andra stickerskor lider av startitis (lusten att starta nya projekt innan påbörjade är klara) Dessa stick-caféer (värdsidan) har hjälpt mig med att försöka beta av UFOna, göra klart de man fortfarande vill få klara och repa upp de man inte längre vill ha i den formen för att använda garnet till annat.
Min stjärnhop.UFOGarnet till mössan jag blev klar med igår, var tänkt att ingå Ebba Stålhandskes dragspelskofta, som är mycket lik denna väst i samma garn, men i andra färger. Hennes dragspelsmössa stickade jag med en gång jag hade köpt det 2005. Men koftan hade jag bara gjort mudden på, så den froggade jag i samband med UFO-cafeet och började på en Stjärnhop istället. Den är rolig att sticka, men något hände och jag kom av mig. Den FÅR inte bli ett UFO!!!
IMGP3896
Idag plockade jag dock fram det UFO som är nästnäst äldst, gjorde klart bakstycket och har påbörjat ett framstycke (Bilden överst. Den till vänster är från starten). Evt orkar jag inte göra ärmar, om jag inte tycker det är superkul att sticka detta havsskumsmönster igen i så pass tunt garn.
Garnet var mycket mjukt, tunt, ljusgrått och låg i mina gömmor när jag sommaren 2004 fick en stick- och färgningsperiod igen. Det hör till min första ullfärgningsperiod från den sommaren. Har inget mönster. Kanten är stickad i Hjerte strumpgarn. Det ser ut att bli stora ärmhål, men om det ska bli ett linne/väst hoppas jag det blir OK. Får fixa till något med strumpgarnet i hals och ärmhål. ???

1 kommentar:

  1. Din Stjärnhop ser ut att bli väldigt fin. Hoppas att du hittar lusten att sticka den igen.
    Jag har följt din blogg ett tag och är mycket imponerad över hur du betar av arbeten som blivit liggande. Det krävs självdisciplin för att göra det. Det beundrar jag.

    SvaraRadera