26 juli 2007

Cotton


Cotton, originally uploaded by bildlek.

On auction at Tradera

2 kommentarer:

  1. Hejsan Ulla imponerande färgning du håller på med.
    Hittills har jag bara färgat ull men har köpt reaktiv färger men tvekar lite på tillvägagångssättet.
    Läste att du färgar i micron även bomull, kan du berätta mer? Hur sätter du till salt och lut?

    SvaraRadera
  2. Hej Mitz,
    Förlåt att jag dröjt med svar. Semestern tog slut i måndags och min arbetsplats flyttade strax innan, så jag återvände till kaos o packlårar. Har ännu 20 lådor att packa upp.
    Jag blötlägger helt enkelt i vatten med lite salt o lut i rätta proportioner. Sen blandar jag lite salt o lut i färglösningen. Man får vara försiktigare än med syrafärger så att det inte beblandar sig.

    Jag har gjort på olika sätt: doppat olika delar i olika burkar, häll på eller som med detta garn http://www.flickr.com/photos/bildlek/899458435/) proppat en avlång glasform full med nystan, ställda på högkant (faktiskt torra) o hällt färg i botten. Gjort om det genom att vända på nystanen och hälla annan färg i botten. Sen måste man koka ur överskottsfärg. Jag har sköljt nystanen så gått det går, centrifugerat i tvättpåse och härvat upp garnet fuktigt innan jag kokade ur överskottfärgen.

    SvaraRadera