4 december 2005

Hatten klar till torkning



Så här får det bli. Efter tredje omgången fintvätt med lite flytande grönsåpa, i tvättpåse, denna gång 123 minuter och med ett par jeans i samma maskin för mer bearbetning. Jag är helnöjd! Det enda lustiga var att kanten rullade sig och filtade ihop inåt istället för utåt som är brukligt. Kanske för att jag gjorde en extremt lös uppläggning? Lite fastare så hade brättet blivit snävare. Men jag tycker det breda brättet är snyggare. Det är ingen skillnad på in- och utsida, så jag låter insidan vara utsida för den ruullade kantens skull.
Detta gav mersmak och rekommenderas! Jag vet inte om det verkligen var svenskullgarn jag hade. Tunt o tvåtrådigt var det i alla fall. Jag testade med en liten lapp av detta garn innan jag kombinerade det med min lyxmohair. Hatten är tät, men mjuk o mycket lurvig pga den långhåriga mohairen.

1 kommentar:

  1. Jättefin hatt. Jag har inte vågat filta på fintvättsprogrammet i maskinen. På ullprogrammet händer inget. Inte ens med entrådigt svenskullgarn. Men det är väl meningen. Nu ska jag testa lite. Jag får verkligen lust att prova med en hatt.

    SvaraRadera