31 december 2005

Ett nytt år fyllt av möjligheter?



Jag har inte bloggat på ett tag. Men däremot stickat. En del av sticke-julklapparna hann aldrig plåtas. Andra finns i kameran för uppladdning — när jag får tid - dvs när jag skrivit den där artikeln som skulle ha varit klar för en månad sedan. Sitter t.o.m. idag och försöker få den klar.

Jag trodde länge att jag snart skulle ta förtida uttag på min pension och hade börjat inrikta mig på ett stickande/garnfärgande liv. Men så tillträder jag i övermorron den där genusprofessuren som jag varit gäst på sedan 2000 och inte trodde jag skulle få. Det fanns flera kompetenta och yngre sökande.

Det är ungefär som med livet efter disputation i hög ålder. Gick 1989 stickmaskinskurs på Hemslöjdens gård vid Insjön i Dalarna och lovade mig att först få köpa maskin vid den arbetslöshet jag förväntade mig efter avhandlingen som blev klar 1993. Jag fick dock en tidsbegränsad tjänst direkt, i Umeå, och sedan en i Göteborg o så en gästprofessur i genusvetenskap. Sökte om en fast sådan i april 2004 och först nu är det alltså klart, överklagandetid över mm.

Institutionen fick rätt att ge forskarutbildning i genusvetenskap förra året. Jag trodde inte på forskarutbildning i ett så mång-och tvärvetenskapligt ämne 2000. Men ivriga och duktiga studenter har ändrat min inställning och jag handleder tre mkt duktiga doktorander. Det ÄR roligt. Och det är också roligt att skriva när det känns lika kreativt som att sticka. Men när hågen så länge riktat in sig på ett garnfärgande och stickande liv så har skrivkrampen tagit sitt grepp om mig.

I mellandagarna har jag beställt Billyhyllor från Ikea för att inreda ett gäst- och hantverksrum (en gammal dröm), där jag kommer att sätta mina snyggaste garner bakom glas för att snabbt få tillgång till dem när jag behöver en avkopplingsstickning. Ty måste det vara antingen/eller? Kan man inte vandra två kreativa vägar för ett värdefullt och värdigt mänskligt liv för såval kvinnor som män och barn oavsett färg, form och bakgrund?

Gott 2006 alla stickare!

7 kommentarer:

  1. Oj. Grattis. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Stort, stort grattis för professuren. Jag har kollat in din sida det senaste halvåret, och blev jääteglad för din skull nu, trots att jag inte känner dig. Fortsätt sticka, fortsätt skriva, det gör jag med.

    //Stickfeministen

    SvaraRadera
  2. Gott nytt år Ulla och grattis till utnämningen!

    Stickning och garnfärgning kommer att ge dig glädje och avslappning även som bisyssla!

    SvaraRadera
  3. Tack Stickfeministen o Jorun!
    Om ni visste vad jag just nu hellre skulle vilja sticka min femte möbius eller tredje hatt (bilder kommer på några möbius och den röda hatten när jag plåtat) eller fyllda vantar istället för att svettas med skrivkramp och min ofärdiga artikel. På måndag kör terminen igång och då bör jag vara klar med skriveriet.

    SvaraRadera
  4. Ulla, stort och varmt Grattis till utnämningen. Är ofta inne på Din blog och har funderat på hur många timmar Ditt dygn har. Hoppas verkligen att Du även i fortsättningen kan visa oss alla dessa härliga bilder av Dina färgade garner och inspirerande stickningar! Men stickning är ju en lisa för själen och lite fritid och avkoppling behöver vi ju alla. Ulla

    SvaraRadera
  5. Grattis till utnämningen!
    Ulla jag saknar dig! Jag vill ha mer färg på tillvaron och kollar in dig varje dag.

    SvaraRadera
  6. Ett stort grattis till jobbet! Dina färgade garner är helt fantastiska och visst är det underbart att kombinera olika typer av kreativa jobb! Lycka till!

    SvaraRadera
  7. Men så roligt att du fick jobbet! Även jag har inlett en "andra karriär" i mogen ålder, jag studerar just nu socialpsykologi mm i Umeå. Vem vet var det bär hän! Och visst kan man vandra flera kreativa vägar samtidigt - att sticka och virka är för övrigt ett ypperligt tillfälle för vardaglig reflexion...

    SvaraRadera