31 juli 2011

Uppdatering 8, OK-top i ull/bambu/bomull

Dagen innan jag påbörjade Nefertiti nr III hade jag börjat på en svart-vit top enkel top stickad uppifrån och ner med lyfta maskor och ökningar mellan de svarta lyfta maskorna. Hade hittat drygt ett nystan av Sandnes Garn Duett i ull/bomull och drygt ett nystan av Novitas Luxus Cloud i ull/bambu och samma tjocklek ungefär. Visste att Tiinas garn reade kraftigt sina Luxus-garner och skickade efter mer svart och vitt. Fyra nystan fanns av det svarta. Av det vita tog jag två, men kom inte att använda dem. Garnet kom att räcka precis till en top. Men jag gav prioritet åt Nefertiti III och blev klar med topen dagen efter den var klar, dvs 27 juli. 


Här är alla varv på oket räta, ett varv svart varvat med två varv vita och ökningar efterhand vartefter jag provade. En gång gjorde jag det i de vita fälten och det kom att glipa, så jag har försökt "fixa" det efteråt. Uppläggning ärmavmaskning och avmaskning nertill på topen med de två garnerna som vreds om varann hela tiden. Delning för ärmhål och bål som för Nefertiti II. Förkortade varv från ärmhålen som på alla Nefertiti. Ökning efter oket ungefär som på Nefertiti III. Ljuvligt material att bära.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar