23 maj 2005

Zenits reaktivfärg för bomull, lin, viskos mmt

Jag köpte reaktivfärg från Zenit för ett bra tag sedan, men har inte vågat testa mikrofärgning på bommuls-, lin- eller viskosgarn förrän idag. Jag är mycket nöjd med resultatet.
Blandade först ut tre tsk färgpulver i 4 nescafé-burkar med kokhett vatten i halva burken. Blandade sedan hett kranvatten med en halv dl koksalt och 20 gram (≈2 msk) hushållsoda per liter vatten i en tillbringare (fick göra två satser) och fyllde på i burkarna.

Cotton; cotton & viscose
Sedan var det bara att ösa på färgblandningen med matskedsmått på fuktade, väl urvridna härvor restgarner i bomull, bomull-viksos, lin-bomull-akryl (blev melerat) som jag lade i mina stora glasformar med lock. Masserade garnet med gummihandskad hand vartefter. Proppade fullt. Inte lika mycket vätska som när jag färgar ull, för här drar färgen inte på på samma sätt. Sedan in i mikron i 20 minuter på högsta effekt.
Du kan se fler bilder på min flickr-sida (klicka på bilden). Färgerna är dock klarare i verkligheten. Det var äntligen lite sol idag

1 kommentar:

  1. Hej!
    Har aldrig färgat garn innan och jag hittar inte mycket vettig info när jag söker på google heller. Vart får man tag på info om hur man gör, vart får man tag på produkter och kan man använda vilket vitt garn som helst?
    Jättetacksam för svar!
    Med vänlig hälsning
    Jenny
    jenny.garcia@chello.se

    SvaraRadera